Åsentur – Levanger Historielag

At et lag eller ei forening kjenner lite til hva den nærmeste naboen driver med , er ikke sjeldsynt. Noen av medlemmene i Levanger Historielag ble i alle fall både overrasket og imponert over arbeidet som medlemmene i Åsen Museum og Historielag har utført over tid.

Kjernetroppen i laget tok oss med på ei vandring over anlegga etter at formannen i laget, Olav Haugom, ønsket oss velkommen.- Lagsmedlemmene har over tid tatt over flere bygninger og drevet et utstrakt restaureringsarbeid.

Vi ble tatt med inn i et snekkerverksted der bormaskiner, dreibenker og bandsager stod på rekke og rad. Museumslaget har tatt vare på alskens finurlige redskaper og utstyr som fantes utover i bygda. Dette er delvis pusset opp og blir presentert på en fin måte. Utstyret gir et godt bilde av ei aktiv bygd med et allsidig næringsliv.

Laget har satt i stand et brannsikkert rom der mye gammelt arkivmatreiell er sikret for ettertida.- Et klasserom fra ”gamle dager” er også møblert. Det vekker sikkert gode eller dårlig minner hos den eldre garde av oss.

Den gamle landhandelen var sentral i alle bygdene. Vi møter den også her på museet i Åsen med sine karakteristiske skuffer og skap.
Få bygder opplevde 2. verdenskrig så sterkt som Åsen. Dette kommer tydelig fram gjennom ei utstilling. Den rommer et stort bildemateriale og utstilte flygeruniformer bl.a.

Fossingelva var drivkraften for mye av virksomheten i Åsen.Det kom tydelig til syne gjennom en stor fargerivirksomhet ved Fossingan. Produksjonen ble solgt gjennom kommisjonærer utover landet. Etter at bedriften opphørte, tok Museum- og Historielaget over bygningene.

De fikk også et prektig våningshus, Elvheim, med på ”kjøpet”. Her bodde i si tid en søskenflokk på 9, og det var en opplevelse å gå gjennom loftsetasjen, spesielt, og bivåne garderoben på hvert enkelt rom.
Historie- og Museumslaget har utviklet stedet til et bygdetun, der bygda samler seg til en bygdedag. I sommer var det 300 mennesker samlet på dagen. Det er ingen som tviler på hva dette har å si for et bygdesamfunn.

Etter kaffe og gode vafler takket Endre Tuff i Levanger Historielag for en interessant og trivelig kveld.

H.B.
Foto: Hugo Dahle